För en vecka sedan skickade jag iväg offertförfrågningar till fem olika företag för att få hjälp med en inredningsdetalj.

Två av tre företag har svarat, ett företag efter en dag och det andra efter fyra dagar. Jag gillar snabb service men framförallt är det enkelheten att beställa som avgör vilket företag jag väljer.


När vi nu mailar fram och tillbaka är det är jag som behöver styra konversationen, företagen svarar reaktivt på mina frågor.


Informationen i mail till kunder kan enkelt effektiviseras för att spara tid och pengar.

Ett beprövat knep som jag och Joakim använder är att proaktivt besvara de här frågorna i den här ordningen:

Vad?

Vad behöver mottagaren veta.


Vem?

Vem behöver göra något.


När?

När behöver det göras eller när kommer det att ske.


Hur?

Hur kommer det ske eller hur kan du göra.


Varför?

Till exempel varför det kommer att ske.


Har ditt företag långa mailkonversationer fram och tillbaka med kunderna? Tänk om de kunde kortas ner, vad skulle ni göra med den sparade tiden?


Jag och Joakim utbildar i skriftlig kommunikation och har flera knep som ger resultat.

Vi kan hjälpa dig.


Ett enkelt sätt att skapa en bra kundupplevelse när en kund efterfrågar något du inte kan erbjuda just nu är att tacka för feedback och erbjuda ett alternativ.


Jag var nyligen på en butik och frågade efter lampolja och fick svaret:

”Jag tror inte det, vi kollar. Nej tyvärr det har vi inte.”


Upplevelsen hade blivit bättre om jag istället fått svaret:

”Det ser ut som att vi inte har det i dagsläget, men jag tar det vidare som ett önskemål.”


Eller erbjudits alternativ, som fina ljus till exempel. En butik vi arbetat med nyligen arbetar aktivt med att ha olika alternativ för varor som tar slut för att få lojala kunder.


Min och Joakims erfarenhet är att med lösningsfokus får du både högre kundnöjdhet och säljer mer.


Vad svarar du om det som efterfrågas inte finns eller är möjligt idag?



  • Emilie och Joakim

Jag och Joakim ser hela tiden till att utveckla oss och slipa till oss för att vi och våra kunder ska få så bra resultat som möjligt. Det är inte bara att vi är serviceexperter som får våra kunder att bli bättre utan att vi har med oss pedagogik i bagaget.


I höstas gick jag en digital utbildning i att leda digitala möten och tog bland annat med mig detta:

• Disneykurvan.

En mötesstrategi. Börja och avsluta med en positiv känsla för att i mitten ta de tuffare frågorna. Ännu viktigare digitalt då vi inte kan samlas vid kaffemaskinen och prata vidare.


• Jamboard.

Ett digitalt verktyg för att arbeta kreativt med post-it lappar.


• IPG-metoden.

Involvera deltagarna i olika frågor genom att först låta dem reflektera individuellt, sedan i par och till sist dela med sig i gruppen.


Vilken boost och energiinjektion det är att knuffas ytterligare ur comfort zonen, lära sig nytt och få kvitton och bekräftelse på sådant jag ska förstärka.