Jag sitter med kundförfrågningar för mitt, Joakims och Pelles varumärke Coffeemagic. Det är fantastiskt att få öva på sin kommunikationsförmåga, hjälpa kunder och stärka Coffeemagics varumärke. Varje svar jag ger en kund påverkar vad kunden tycker om oss.
De flesta människor mår bra av att hjälpa andra människor. Vi som jobbar med kundservice har potentialen att vara engagerade och motiverade att göra ett riktigt bra jobb och chansen att hjälpa andra människor dagligen, att göra skillnad. Bara vi får rätt förutsättningar och rätt mandat.
Så här gör vi för att skapa engagemang och motivation:
• Fokuserar på det vi kan påverka.
Lägger fokus på de siffror och resultat vi på kundservice direkt eller delvis kan påverka. Till exempel hanteringstid eller kundnöjdhet i samtalet.
• Fokuserar på det vi gör bra.
Delar framgångsstories och lägger fokus det vi gör bra i kundmötet och det vi ska förstärka. För att inspireras och engageras.
• Delar misslyckanden.
Vi har med ”Veckans misslyckande” på agendan för att lära av det och få till en kultur där misslyckande är en del av resan.
Hur ser dina möten ut?
Jag och Joakim hjälper kundserviceorganisationer att hitta rätt fokus i sina möten. Det du lägger fokus och energi på växer. Fundera på vad som ger mest energi och skapar bäst resultat. Är det att bara rabbla siffror eller att också prata om vad ni gör bra och dela stories?
Testa!
Comments