top of page
  • Emilie och Joakim

Kundservice - En attityd alla tjänar på!

Alla sysslar med service. Du ger service till dina kunder och när du samarbetar ger du service till dina kollegor och medarbetare. Kundservice är kommunikation. Och kommunikation är kundservice.

Kundservice som attityd är:

Att ha ett aktivt bemötande och bemöta på mottagarens sätt.

Att vara proaktiv och lösningsfokuserad.

Att vara tydlig för alla kommunikationsstilar i sin kommunikation.

Enligt Robert Bolton misslyckas 80% av oss i sitt arbete på grund av dålig kommunikation. Hur kan det vara så? Vi har ju kommunicerat sedan vi var barn och gör det hela tiden, vi borde vara proffs på det.

Vi är oftast inte naturligt begåvade på att kommunicera effektivt och på mottagarens sätt så vi behöver träna och lära oss mer om det. Bli medveten om och få förståelse för att det finns olika kommunikationsstilar och hur hjärnan fungerar. Och tänk vad bra det skulle vara om alla fick reda på det, vad effektivt vi skulle samarbeta med varandra och vad roligt vi skulle ha om vi visste hur man gör. När vi tar tillvara på varandras olikheter, när vi kan anpassa oss i vår kommunikation för att det ska bli så bra resultat som möjligt så snabbt som möjligt.

Hur mycket kommunicerar du varje dag? Tänk telefonsamtal, SMS, mail, sociala medier, möten. Listan kan göras lång. Tänk om du i varje kommunikation kunde spara några minuter? Tid är inte bara pengar, tid är ditt liv. Genom att effektivisera kommunikationen kan du tjäna och spara massor! Att investera i att lära dig mer om kommunikation och samarbete är bland det bästa du kan göra.


Vad händer när vi tänker, kommunicerar och ger service?

På arbetsplatsen får vi bättre samarbete, effektivare kommunikation och bättre ledarskap.

Genom att bli riktigt bra på de tre punkterna blir resultatet ökad arbetsglädje och effektivitet, ökat engagemang och självgående och motiverade medarbetare vilket leder till nöjdare kunder. Samtidigt minskar stress och gnäll i korridorerna. Medarbetarna mår bättre både på jobbet och privat, kom ihåg att även chefer är medarbetare, och medarbetare som mår bra presterar bra.


I privatlivet förenklas mycket om du vet hur du ska tala med din partner, familj eller dina vänner. Du får lättare igenom dina idéer, du sparar tid genom att minska antalet långa SMS-konversationer på grund av otydlig kommunikation och du sparar energi genom att minska missförstånd och diskussioner om vem som skulle handla kvällens middag eller vem som diskade senast.


Samhället blir lite öppnare och trevligare om vi får ett hej och ett leende i varje butik eller restaurang vi kliver in i, om vi får läsa skyltar och lappar om vad vi får eller kan göra istället för vad vi inte får eller kan göra, om vi får svar på de frågor vi inte visste att vi hade innan vi hann ställa dem.


Det kan vara ett kundservicesamtal med svar på frågor till en kund, ett mail med information till dina medarbetare eller kollegor, en konversation med din partner, det är samma princip. En kund som blir aktivt bemött på sitt sätt, får svar på alla frågor direkt och inte behöver återkomma blir nöjdare. Medarbetare som blir aktivt bemötta på sitt sätt och förstår vad som ska göras, hur och när blir också nöjdare och effektivare. Projekt där allt är klart och tydligt blir klara snabbare. Din konversation med din partner blir bättre. Om du kommunicerar aktivt, på mottagarens sätt, proaktivt, tydligt och med fokus på lösning når du dina mål snabbare.

Blir du bäst på service blir du bäst på kommunikation. Blir du bäst på kommunikation blir du bäst på service.


Vi hjälper människor, företag och organisationer att prestera på topp och att snabbare nå sina mål. Det gör vi genom utbildningar, föreläsningar och coachning. Vi lär ut hur du samarbetar smartare på arbetsplatsen, hur du kommunicerar effektivare och enklare internt och externt, hur du ser helheten och din del i det.

0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page