top of page
  • Emilie och Joakim

Hur behåller vi våra kunder och varför stannar vi själva kvar hos, eller kommer tillbaka till...

...företag?


Vi har några smultronställen som vi ofta besöker för att få energi. De får oss att känna oss sedda och betydelsefulla och det känns som om vi känner de som arbetar där. Vad är det egentligen som får oss att känna så? Marknadsföringen? Deras produkter? Nej, det är människorna som arbetar där.

Flera undersökningar säger att vi behåller de kunder som känner sig just så. Sedda och betydelsefulla. Som människor vill känna sig. Hur får man då en kund att känna sig sedd och betydelsefull? Framförallt i den kontakt som kunden har med ditt företag på olika sätt. Kundens relation med dig påverkas i all kommunikation den har med dig. Allting talar.

Du påverkar kundupplevelsen och er relation genom:

Kundservice via telefon, mail och sociala medier

Säljare

Offerter

Informationsutskick via mail, brev och sms

Skyltar och lappar i till exempel butiker och receptioner

Marknadsföring


Det här är inget revolutionerande men det är bra att påminnas ibland om sådant vi egentligen redan vet. Ta inte för givet att alla människor redan kan kommunicera och bygga relationer. Ofta läggs det mycket pengar på marknadsföring och försäljning men det vi först borde prata mer om är det grundläggande. Kommunikation och service. Vad och hur du kommunicerar påverkar hela kundupplevelsen och vad andra kommer att tycka om dig och ditt varumärke.


Satsa på att utveckla kommunikationen och servicen. Det är då broar byggs och nya dörrar öppnas. Det är då du får nöjda återkommande kunder som rekommenderar och marknadsför dig vidare till sina vänner och familj.


Tack Shaka Shaka Pokébar, Brandstationen och Hornstulls Bodega för att ni redan från början fick oss att känna oss som stamkunder och era bästa vänner.

0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page