top of page
Anna Björkenryd, ImBox

Ge bättre service med en chatt på hemsidan

Uppdaterat: 6 sep. 2021

Vill du ge grym service och alltid få kunden att känna sig sedd?

Med en chattfunktion på företagssidan kan du vara tillgänglig din kund precis när den har en fråga! Du kan i realtid möta din kund live på sajten och förstärka upplevelsen av ett personligt möte. Det ökar inte bara servicenivån utan stärker också kundlojaliteten.


Bra service handlar om tillgänglighet

Allt för många företag hymlar med kontaktuppgifter till kundsupport och agerar nästa som att man inte vill ha kontakt med sin kund. Varför då undrar vi? Är det inte kunddialoger vi i slutändan alltid eftersträvar? För vi kan ju inte få nya kunder utan att förstå våra befintliga kunder. Och vi kan heller inte vända missnöjda kunder till glada kunder om vi inte vet vart skon klämmer.


Är man så rädd för att vara tillgänglig en kund för att bli överöst av frågor så ligger inte problemet i tiden du lägger på kunden. Det ligger i hur du effektivt kan besvara kunden, både snabbt och kvalitativt. Utan att det tar för stor del av arbetsdagen.


Ge service till 5 kunder samtidig

Hjälp flera personer samtidigt i en kundchatt på sin webbplats. I telefonen kan du endast hjälpa en åt gången, men i en chatt kan du ha flera konversationer med flera personer, samtidigt. Dessutom kan du skapa egna snabbsvar och textmallar som du kan skicka till den du chattar med, för att snabbare ge kunden service och för att hålla en hög kvalité på svaren. Men också för att göra dina kunddialoger mycket mer effektiva.


Det finns till och med chattleverantörer, som det svenska företaget, ImBox, som tagit chatten till en helt ny nivå vad som gäller service och kundkommunikation.


Chattfunktion höjer servicen & produktiviteten

  • Skräddarsydd chatt som har namn och profilbild på den besökaren chattar med. Och som passar in i företagets grafiska profil. Både proffsigt och tryggt för besökaren

  • Låga trösklar för kontakt utan krav på att besökaren ska fylla i massa information för att få börja chatta.

  • Erbjud chatt med riktiga människor och inte maskiner. Att hävda för besökaren att den får personlig kontakt med ditt företag via en chatbot är inte samma sak som en direktdialog med en medarbetare. Människa till människa.

  • En chatt på hemsidan avhandlar snabbt ärenden som annars blivit ett mail eller telefonsamtal in och är mindre tidskrävande med hjälp av snabbsvar.


Unika funktioner som hjälper dig ge proaktiv, grym service

Några exempel på chattfunktioner som höjer både effektiviteten men också träffsäkerheten i servicen.

  • Se vad din kund skriver till dig i chatten, innan de tryckt på “skicka”. Lite som att läsa din kunds tankar! Ge både snabb service och överträffa deras förväntningar

  • Se vilken sida chatten startade på. Lär känna vilka sidor på webbplatsen som skapar frågor och arbeta proaktivt med innehåll som upplyser besökaren.

  • Se vad kunden har i varukorgen. För bra för att vara sant? Typ. För här snackar vi next-level upsell. Du kan alltså se vad din besökare har lagt i varukorgen och ge rätt argument för att både konvertera och merförsälja. Försäljning är service, så länge produkten är rätt för kundens behov.

  • Skicka chattar emellan varandra. Det är inte alltid du har svar på alla kundens frågor, men lika väl vill du hjälpa dem. Snabbt och enkelt kan du skicka chattar till kollegor och samarbeta i ärenden.

  • Översätt chattar från annat språk, direkt i chattkonversationen. När en person chattar med dig på ett annat språk kan du med ett knapptryck översätta chatten till ditt språk. För att sedan svara kunden på deras språk, skriver du ditt svar och sedan översätter du det till deras språk. Men en knapptryckning.

Sammanfattningsvis så är en chattfunktion med smarta funktioner något som både kan hjälpa dig ge bättre service, men också bli mycket mer effektiv. Och chatt idag är en väldigt accepterad kundservicekanal som är uppskattad hos kunder. Du når personer som kanske inte har tid att skriva ett mail, lust att ringa in eller bara föredrar snabb service. Skapandet av den här artikeln sker tillsammans med företaget ImBox, som du kan läsa mer om på https://imbox.se. ImBox levererar lösningar för chatt, Telefoni, FAQ, Ärendehanteringssystem, Help Center & Formulär – alla verktyg du behöver för att ge service i världsklass.


0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page