Sök
  • Emilie och Joakim

Slipp gnällkultur och få engagerade medarbetare.

Gnäll eller medarbetare som är missnöjda men inte vågar säga vad de tycker utan eventuellt låter dig veta det anonymt i medarbetarundersökningen skapar lägre engagemang och produktionsnivå. Gnäll ökar negativ stress, förbrukar vår energi och motverkar utveckling. En gnällkultur behöver inte alltid synas eller höras utan kan märkas på olika sätt och kan skapa en frustration hos de som är lösningsorienterade och vill framåt för att förbättra organisationen. Medarbetare ska självklart kunna framföra missnöje men som ledare bör man ha en strategi för hur man sätter stopp för gnället.

En organisation eller verksamhet med mindre gnäll har ofta mer välmående och engagerade medarbetare som presterar bättre. Det är därför viktigt att arbeta med företagskulturen för att skapa engagerade medarbetare, för det är de som kommer bidra till ökad lönsamhet och bättre resultat. Men hur går man från en gnällkultur till en förändringskultur, där man tar tillvara på missnöje för att tillsammans arbeta med att förbättra och utveckla verksamheten eller organisationen? Hur kan jag omvandla medarbetarnas gnäll till förändringskraft? Lyssna på ledarskapsspecialen som vi spelat in med ledarskapskonsulten Susanne de Boer från Resultatbolaget för att få inspiration, tips och konkreta verktyg för hur du skapar en kundservice i världsklass med engagerade medarbetare.

Lyssna på Spotify iTunes eller direkt här hos Acast.


4 visningar0 kommentarer