• Emilie och Joakim

Hur svarar du på en förfrågan från en potentiell ny kund?

För en vecka sedan skickade jag iväg offertförfrågningar till fem olika företag för att få hjälp med en inredningsdetalj.

Två av tre företag har svarat, ett företag efter en dag och det andra efter fyra dagar. Jag gillar snabb service men framförallt är det enkelheten att beställa som avgör vilket företag jag väljer.


När vi nu mailar fram och tillbaka är det är jag som behöver styra konversationen, företagen svarar reaktivt på mina frågor.


Informationen i mail till kunder kan enkelt effektiviseras för att spara tid och pengar.

Ett beprövat knep som jag och Joakim använder är att proaktivt besvara de här frågorna i den här ordningen:

Vad?

Vad behöver mottagaren veta.


Vem?

Vem behöver göra något.


När?

När behöver det göras eller när kommer det att ske.


Hur?

Hur kommer det ske eller hur kan du göra.


Varför?

Till exempel varför det kommer att ske.


Har ditt företag långa mailkonversationer fram och tillbaka med kunderna? Tänk om de kunde kortas ner, vad skulle ni göra med den sparade tiden?


Jag och Joakim utbildar i skriftlig kommunikation och har flera knep som ger resultat.

Vi kan hjälpa dig.


0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla