Upplever du som ledare att du har utmaningar i att få med dig dina medarbetare i en förändring eller en ny idé? Att när du säger eller skriver något uppstår det missförstånd och missnöje? Att du och dina medarbetare kanske inte alltid förstår varandra eller vill samma sak?

Många ledare vi möter är otroligt engagerade, passionerade och vill nå nya resultat tillsammans med sina medarbetare. Man sätter upp nya och högre mål att nå och förslag på bra omorganisationer som kommer göra det ännu bättre och enklare både för kunderna, företaget och medarbetarna. Helst ska det gå snabbt också, vi ska omorganisera oss snabbt och vi ska nå målen snabbt. Vi lever i en snabbföränderlig värld så vi behöver hålla tempot uppe för att konkurrenterna inte ska springa om.

Hur får vi med medarbetarna på det här då?

Det handlar om att kommunicera på mottagarens sätt för att nå fram med budskapet. Ofta har ledare ett annat sätt att kommunicera på och i vissa fall andra drivkrafter än många medarbetare. Hur man kommunicerar är inte hur man är som person utan just hur man kommunicerar. Ledare har ofta en annan stil än medarbetare och det är inte så konstigt eftersom de har olika roller med olika arbetsuppgifter och för det krävs olika egenskaper. Så för att få med dig medarbetarna och få ett team fyllt med engagerade och motiverade medarbetare samtidigt som ni tillsammans presterar på topp behöver det du kommunicerar dagligen i mail, ansikte mot ansikte, i inbjudningar till möten och på själva mötena anpassas till deras kommunikationssätt. Det du kommunicerar behöver även uppfattas som något positivt och inte som ett hot av de som tar emot kommunikationen. Därför är hur du kommunicerar viktigare än vad du kommunicerar. I vilken ordning du lägger upp informationen och hur du använder dig av ord, ton, kroppsspråk och mimik för att få fram ditt budskap på bästa sätt. För det är kommunikationen som motiverar oss att bli ännu bättre, som får oss att vilja ändra ett beteende, att gå den extra milen eller att haka på en ny idé.

Hur lär jag mig hur jag får med medarbetarna?

Det är inte lätt att veta om det du kommunicerar är tydligt och effektivt om du alltid kommunicerat på ett visst sätt och det har fungerat okej. Det är samma sak som om du alltid har sprungit på ett visst sätt men när du tar hjälp av en coach inför ett lopp blir du plötsligt medveten om att du kan springa på ett annat sätt för att bli ännu snabbare, spara energi, undvika skador och fortare ta dig i mål. När du tar hjälp för att vässa din kommunikation får du verktyg och tips på hur du kan bli ännu effektivare, bygga starkare relationer med dina medarbetare och snabbare nå dina mål. Forskning visar att det är relationerna inom gruppen som avgör om ett team blir framgångsrikt. Och för att skapa relationer behöver du kunna kommunicera med andra än de som har samma sätt att kommunicera som du själv.

Först när du blir medveten om hur hjärnan fungerar, att vi är olika, varför vi är olika och att det finns olika sätt att kommunicera på, kan du börja kommunicera på ett effektivt sätt. Ett sätt som gör att du når fler människor.

Om du tar hjälp av oss får du både en medarbetares och en ledares erfarna input, coachning och tips. Med vår samlade kompetens och erfarenhet, med olika erfarenhet från att ha varit medarbetare till att sitta i ledningsgrupper, ser vi både helheten och detaljerna och har förståelse för de olika rollerna och delarna i en organisation. Vi vet vad som behöver göras och hur det ska göras för att skapa ett långsiktigt och hållbart resultat. Vi hjälper dig att fortsätta jobba som du gör idag men med små ändringar i hur du kommunicerar som gör stor skillnad.

Så gör något nytt, ta hjälp av oss. Vi är inga ledarskapskonsulter. Då når du garanterat andra resultat än dina kollegor. Med vår hjälp får du även insyn i hur medarbetarna är och tänker, hur du som ledare behöver kommunicera och genomföra förändringsarbete för ett effektivt, snabbt och hållbart resultat.

Det är ledarens kommunikationsförmåga som kommer avgöra hur resultatet blir. Värderingarna, förmånerna på företaget och produkterna kunderna erbjuds är viktiga men i slutändan är det kommunikationen som avgör resultatet.

Att lära dig effektiv kommunikation är en långsiktig och hållbar investering. Har du en gång lärt dig cykla kommer du inte glömma bort hur. Samma sak med att kommunicera. Lär du dig att kommunicera effektivt kommer du ha nytta av det resten av ditt liv.

Det är söndagkväll och jag sitter nedsjunken i soffan. Slår på TV4 och Solsidan för att avsluta helgen med något underhållande. En bit in i programmet skär det till i mitt servicehjärta. Alex har köpt diamantörhängen till sin fru för några tusenlappar men fått reda på att hon absolut inte vill ha dyra örhängen. Han går tillbaka till butiken för att lämna tillbaka örhängena, stressad eftersom hon fyller år dagen efter och han ännu inte har någon annan present. När han ber om hjälp möts han av:

- Nej tyvärr, det går inte. Jag kan inte hjälpa dig.

Tyvärr tyvärr… Det är inte ångerrätt men du kan byta. Tyvärr.

Det kastar mig tillbaka till när jag var liten och fick “nej tyvärr” när jag ville ha lördagsgodis mitt i veckan av mamma som inte tyckte det var en bra idé. Och nej, jag får inte ont i magen av själva scenen med expediten, utan för att det faktiskt är så här det många gånger ser ut ute på företag och i organisationer och för att jag själv många gånger blir bemött på det här sättet. När Alex inte fick lämna tillbaka örhängena hade expediten kunnat agera på ett annat sätt för att göra honom nöjd. Inte nödvändigtvis genom att göra som han vill.

Hur hade hon kunnat göra Alex nöjd utan att gå emot regler och rutiner? Ja, till och med vända honom till en ambassadör och marknadsförare.

1. Genom att berätta vad de kan erbjuda. Hade hon till att börja med tagit bort ordet tyvärr hade hon kommit långt, men förutom det hade hon kunnat börja med att berätta vad hon kan erbjuda och hur hon kan hjälpa till. Inte vad hon inte kan göra. Vi kommunicerar ofta genom våra valda sanningar. Vi tror att kunden bara vill ha det den ber om men i själva verket är kunden ofta mottaglig för en annan lösning. Bara vi först bekräftar att vi förstår vad kunden säger och sedan gör vårt bästa för att tillgodose behovet så långt vi kan. 

2. Genom att erbjuda två alternativ. Kan hon dessutom ge två olika alternativ så kunden själv får välja blir det ännu bättre. 

3. Genom att hjälpa kunden att hitta något annat. Det mest uppenbara, att berätta vad de har för övriga smycken. Hjälpa till att hitta något annat som passar.

Varför ser det ut så här då? Ofta på grund av två saker:

1. Medarbetarna har inte fått rätt förutsättningar att ge situationsanpassad service. Att anpassa sig till kunden och bemöta kunden på rätt sätt utifrån situationen. Ofta finns regler, rutiner och kunskap om själva ärendet men inte om hur man bemöter kunden, hur man anpassar sig till kundens humör, situation och kommunikationssätt. 

2. Medarbetarna har inte fått rätt mandat att kunna ta beslut.

Hur hade du löst situationen om du var expediten? Hur löser ni sådana ärenden på ditt företag eller i din organisation? Har medarbetarna rätt kunskap att hantera olika kunder i själva bemötandet? Kom ihåg att i varje kundkontakt finns en potentiell ambassadör och marknadsförare för ert varumärke. De mest missnöjda kunderna är faktiskt allra enklast att vända till ambassadörer och marknadsförare om man jämför med en redan nöjd kund.

Det är ett hantverk att kunna bemöta kunder som de vill och behöver bli bemötta men vi kan börja med att sluta använda ordet tyvärr. Ett helt onödigt ord. Med ordet tyvärr kommer nästan alltid en förklaring på vad du inte kan göra när det rätta istället är att berätta vad du kan göra.

Varje vecka rapporteras det om att stressrelaterade sjukskrivningar ökar, att debutåldern för användning av sociala medier kryper neråt i åldrarna och att vi mår allt sämre trots att vi, på många sätt, har det bättre än någonsin. DN skriver att svenskarna beskrivs som mer stressade än någonsin, en följd av vårt höga livstempo. Sjukskrivningar på grund av stress ökar stort.

Vad beror det egentligen på? Det finns antagligen ett flertal olika svar på den frågan, och vi är inga experter. Men en sak är säker och det är att vi behöver fokusera på människan och den humana hållbarheten nu, innan det gått för långt. Vi behöver ta ansvar och se till att vi bidrar till att öka den humana hållbarheten där vi befinner oss just nu. Vi behöver göra det för vår familj, våra vänner, kollegor och medmänniskor. Det är vi tillsammans som har skapat den värld vi lever i och nu behöver vi tillsammans ta hand om det vi har skapat.

Som företag kan ett första steg att bidra till att öka den humana hållbarheten vara att investera i att utveckla er kommunikation. Både den interna och den externa. Förutom att du och företaget sparar tid, pengar och energi så kommer du göra otroligt stor skillnad för många runt omkring dig bara genom hur du dagligen kommunicerar med dina kollegor, medarbetare och kunder. I all kommunikation försöker vår hjärna uppfatta om budskapet är ett hot. Hjärnan har fem gånger lättare att upptäcka hot, det var det som fick oss att överleva på savannen för tusentals år sedan. Upplever vi kommunikation som ett hot går vi in i försvarsposition. Kortisolpåslaget går igång, vi får svårare att tänka klart och vi blir stressade. Är vi stressade under längre tid kan det leda till sjukskrivning och en lång väg tillbaka innan vi är på banan igen. Hur du kommunicerar, varje samtal, möte, mail och SMS, är otroligt viktigt för hur mottagaren medvetet eller omedvetet kommer reagera på budskapet. När vi pratar med varandra ansikte mot ansikte har vi hjälp av kroppsspråket, mimiken, tonläget och orden för att få fram budskapet på önskat sätt. Men i skriftlig kommunikation, som tar över mer och mer i takt med att vi digitaliseras, har vi bara tonen och orden att jobba med. Utan kunskap och rätt förutsättningar kan kommunikationen leda till att effektivitet och arbetsglädje minskar. Det kan kosta många medarbetare, kundrelationer och ouppnådda mål.

Vi behöver alla tillsammans ta ansvar för att öka den humana hållbarheten, i alla organisationer och på alla företag. Vi behöver bygga broar mellan olika generationer, kompetens och bakgrund genom att få förståelse för varandra och förståelse för hur vi ska kommunicera med varandra. Vi behöver få bort valda sanningar och sluta skylla på att den yngre generationen inte vill jobba eller att man har passerat bäst före datum när man är 60 plus. Och det är upp till dig och oss att göra det här. Vi är alla är med och gör skillnad.

Ta ett första steg för att öka den humana hållbarheten tillsammans med oss och många andra kvällen den 7 maj på Rival i Stockholm! Vi utlovar inspiration för hur du kan bli framgångsrik och samtidigt göra skillnad för andra. Spana in www.byggbroar.se för att läsa mer och skaffa din biljett nu innan de tar slut!

Ta nästa steg och boka oss för en halvdagsutbildning som ger dig och ditt team de viktigaste verktygen för effektiv intern och extern kommunikation. För att spara tid, pengar och energi. För att behålla kunder och medarbetare. För att öka den humana hållbarheten.

ADRESS

Högbergsgatan 40

118 26 Stockholm

KONTAKT

Telefon: 08-640 64 44

Email:  lilo@lilos.se

FÖLJ OSS