• Emilie och Joakim

Gnäll eller medarbetare som är missnöjda men inte vågar säga vad de tycker utan eventuellt låter dig veta det anonymt i medarbetarundersökningen skapar lägre engagemang och produktionsnivå. Gnäll ökar negativ stress, förbrukar vår energi och motverkar utveckling. En gnällkultur behöver inte alltid synas eller höras utan kan märkas på olika sätt och kan skapa en frustration hos de som är lösningsorienterade och vill framåt för att förbättra organisationen. Medarbetare ska självklart kunna framföra missnöje men som ledare bör man ha en strategi för hur man sätter stopp för gnället.

En organisation eller verksamhet med mindre gnäll har ofta mer välmående och engagerade medarbetare som presterar bättre. Det är därför viktigt att arbeta med företagskulturen för att skapa engagerade medarbetare, för det är de som kommer bidra till ökad lönsamhet och bättre resultat. Men hur går man från en gnällkultur till en förändringskultur, där man tar tillvara på missnöje för att tillsammans arbeta med att förbättra och utveckla verksamheten eller organisationen? Hur kan jag omvandla medarbetarnas gnäll till förändringskraft? Lyssna på ledarskapsspecialen som vi spelat in med ledarskapskonsulten Susanne de Boer från Resultatbolaget för att få inspiration, tips och konkreta verktyg för hur du skapar en kundservice i världsklass med engagerade medarbetare.

Lyssna på Spotify iTunes eller direkt här hos Acast.


0 visningar0 kommentarer

För en vecka sedan skickade jag iväg offertförfrågningar till fem olika företag för att få hjälp med en inredningsdetalj.

Två av tre företag har svarat, ett företag efter en dag och det andra efter fyra dagar. Jag gillar snabb service men framförallt är det enkelheten att beställa som avgör vilket företag jag väljer.


När vi nu mailar fram och tillbaka är det är jag som behöver styra konversationen, företagen svarar reaktivt på mina frågor.


Informationen i mail till kunder kan enkelt effektiviseras för att spara tid och pengar.

Ett beprövat knep som jag och Joakim använder är att proaktivt besvara de här frågorna i den här ordningen:

Vad?

Vad behöver mottagaren veta.


Vem?

Vem behöver göra något.


När?

När behöver det göras eller när kommer det att ske.


Hur?

Hur kommer det ske eller hur kan du göra.


Varför?

Till exempel varför det kommer att ske.


Har ditt företag långa mailkonversationer fram och tillbaka med kunderna? Tänk om de kunde kortas ner, vad skulle ni göra med den sparade tiden?


Jag och Joakim utbildar i skriftlig kommunikation och har flera knep som ger resultat.

Vi kan hjälpa dig.


0 visningar0 kommentarer

Ett enkelt sätt att skapa en bra kundupplevelse när en kund efterfrågar något du inte kan erbjuda just nu är att tacka för feedback och erbjuda ett alternativ.


Jag var nyligen på en butik och frågade efter lampolja och fick svaret:

”Jag tror inte det, vi kollar. Nej tyvärr det har vi inte.”


Upplevelsen hade blivit bättre om jag istället fått svaret:

”Det ser ut som att vi inte har det i dagsläget, men jag tar det vidare som ett önskemål.”


Eller erbjudits alternativ, som fina ljus till exempel. En butik vi arbetat med nyligen arbetar aktivt med att ha olika alternativ för varor som tar slut för att få lojala kunder.


Min och Joakims erfarenhet är att med lösningsfokus får du både högre kundnöjdhet och säljer mer.


Vad svarar du om det som efterfrågas inte finns eller är möjligt idag?



0 visningar0 kommentarer

ADRESS

Högbergsgatan 40

118 26 Stockholm

KONTAKT

Telefon: 08-640 64 44

Email:  lilo@wowservice.se

FÖLJ OSS